Аякже вони вирушили в дорогу, ангел Господній
з'явився вві сні Йосифові й каже: «Устань, візьми дитятко і його матір, і
втікай в Єгипет, і перебудь там, поки я тобі не скажу, бо Ірод розшукуватиме
дитя, щоб його вбити.» 14. Вставши Йосиф, узяв уночі дитятко та його матір і
пішов у Єгипет, 15. де перебув до смерти Ірода, щоб збулося сказане Господом
через пророка: «З Єгипту я покликав мого сина.» 16. Тоді Ірод, побачивши, що
мудреці з нього насміялись, розлютився вельми й послав повбивати у Вифлеємі й
по всій його окрузі всіх дітей, що мали менше, ніж два роки, згідно з часом, що
пильно вивідав був від мудреців. 17. Тоді справдилось те, що сказав був пророк
Єремія: 18. «В Рамі чути голос, плач і тяжке ридання: то Рахиль плаче за дітьми
своїми й не хоче, щоб її втішити, бо їх немає.» 19. Якже вмер Ірод, ангел
Господній з'явився вві сні Йосифові в Єгипті 20. і каже: «Встань, візьми
дитятко та його матір і повернись в Ізраїльську землю, бо вмерли ті, що чигали
на життя дитятка.» 21. Устав він, узяв дитятко та його матір і прийшов в
Ізраїльську землю, 22. але, почувши, що в Юдеї царює Архелай замість Ірода,
батька свого, побоявся іти туди. Попереджений же вві сні, він пішов у
галилейські сторони 23. і, прибувши туди, оселився в місті, що зветься Назарет,
щоб збулося сказане пророками, що Назорей назветься.
Євангеліє,
котре читаємо у день свята Собору Пресвятої Богородиці та в неділю по Різдві, є
частиною т. зв. «Історії/ Євангелії
дитинства Ісуса» (Мт 1 – 2), яка має дуже цікаву структуру та насичена
інформацією, котра пов’язує події, про які йде мова, з багатьма текстами
Біблії. Мт 1 – розповідає про походження Ісуса (людське походження: 1:1–17 та
божественне походження: 1:18–25); Мт
2 – про реакцію світу на Його прихід (поклоніння язичницьких волхвів та
ворожість Ізраїлю: 2:1–12 й переслідування Ірода та опіку Божу: 2:13–23).
Теми, які присутні в Мт 2:13–23 є досить полярні між собою, хоч
хронологічно часто між собою переплітаються. Нижче хочу торкнутися кількох
важливих моментів, котрі можуть стати для кожного з нас поштовхом для подальших
роздумів.
Переслідування Ірода
Насамперед, євангелист хоче показати, що
Ісус є «новий Мойсей» й так само врятований в дитинстві та подорожує до
безпечного місця.
Матей показує як в особистій історії
Ісуса повторюються певні аспекти національної історії Ізраїлю. Зокрема в 2:13
сказано, що «ангел Господній з'явився вві
сні Йосифові й каже: «Устань, візьми дитятко і його матір, і втікай в Єгипет, і
перебудь там, поки я тобі не скажу, бо Ірод розшукуватиме дитя, щоб його вбити».
Кордон Єгипту розташований приблизно 146 км від Вифлеєму, й оскільки Ірод Великий не мав тут жодної юрисдикції, то Свята
родина могла чутися тут у відносній безпеці. Крім того, в Біблії Єгипет
представлений як місце прихистку (1 Цар 11:40; 2 Цар 25:26; Єр 26:21; 43:1– 7).
Натомість,
на батьківщині Ісуса, Ірод продовжував Його шукати, щоб вбити можливого
конкурента на престол. В Мт 2:16 читаємо, що «Ірод, побачивши, що мудреці з нього насміялись, розлютився вельми й
послав повбивати у Вифлеємі й по всій його окрузі всіх дітей, що мали менше,
ніж два роки, згідно з часом, що пильно вивідав був від мудреців». Раніше
Ірод вже розпитував мудреців про час коли з’явилася зоря (Мт 2:7) й це привело
його до висновків про приблизний час народження його потенційного суперника, що
в результаті й вилилося в жорстоке вбивство 10 – 30 немовлят, – оскільки саме
така кількість дітей подібного віку могла бути в такому маленькому містечку,
яким був Вифлеєм. Вбивство невинних дітей також відлунює до подій в книзі
Виходу 1:16 («Як помагатимете єврейкам,
то придивляйтеся, коли родять: як син - убивайте, а як дочка - нехай живе.»).
Для
окреслення масштабів трагедії в 2:17–18, Матей наводить слова пророка Єремії
(31:15), котрий послуговується персоніфікацією, щоб описати біль матерів
Ізраїлю (на прикладі Рахилі в м. Рамі – приблизно 10 км на північ від Єрусалиму),
які плачуть над своїми дітьми котрих забрали у Вавилонський полон, що став
символом смерті Божого народу. Матей хоче підкреслити, що як й у випадку з
Вавилонським полоном «Божого сина», – саме так називав Господь Ізраїль (пор.
Вих 4:22–23), Ірод представляє такі ж намагання стосовно Божого Сина – Ісуса.
Вкінці бачимо, що навіть після смерті Ірода Великого,
повернення у Вифлеєм неможливе, оскільки трон над Юдеєю, Самарією та Ідумеєю
успадкував один з найжорстокіших синів Ірода – Архелай (пор. Мт 2:22). Власне
через свою жорстокість Архелай панував недовго (з 4 до. Хр. – 6 по. Хр.) – через
страшні розправи над власним народом, до Риму поїхала група заможних юдеїв і на
їх прохання кесар Август позбавив Архелая престолу, заславши його у Галію.
Паралельно до ворожості та не прийняття
Божого Сина, Матей демонструє як Бог опікується Ісусом та є присутній в Його
житті, подібно, як перед тим в історії Ізраїлю. Насамперед, в цьому уривку й
загалом у цілому своєму Євангелії Матей показує, як в Ісусі здійснюються
старозавітні пророцтва. Багато подій з життя Христа мали свої прообрази в
Старому Завіті. Наприклад, пророк Осія розповідав, як Бог з не вимовною
вірністю опікуючись своїм народом, вивів Ізраїль з Єгипту (Ос 2:16–17). Матей
цитує цей уривок, порівнюючи визволення Божого сина – Ізраїлю, до визволення та
повернення Його істинного Сина – Ісуса, який на сторінках Євангелії відкриває
Себе нам як Єдинородний Син Божий.
Цей Божий Син, проте, не приходить у
славі. Він «оселився в місті, що зветься
Назарет, щоб збулося сказане пророками, що Назорей назветься» (Мт 2:23). Це
відносно маленьке містечко в нижній Галилеї розташоване між пагорбами на пів-дорозі
між Середземним морем та Галлилейським озером (часто його також називають
морем). Його населення могло коливатися від 200 до 1600 осіб. Згідно свідчень
Луки (1:26–27; 2:39) Йосиф і Марія прийшли до Вифлеєму саме з Назарету.
Говорячи, що Ісус назветься Назорей, Матей не цитує жодного з Старозавітних
пророцтв, але відсилається до теми, яка загалом присутня в пророків Старого
Завіту – Месія буде знехтуваний та зневажений (пор. Пс 22:6; Іс 49:7; 53:3; Дан
9:26), подібно як і містечко в якому Він поселився, в той час було знехтуване
(пор. Йо 1:46; 7:41,52). Ймовірно також, що Матей використовує гру слів, пов’язуючи слово
Назарет з старозавітнім месіанським пророцтвом в Ісаї 11:1 (І вийде паросток із пня Єссея, і вітка
виросте з його коріння.), оскільки в єврейській мові слово «Назарет»
звучить так само як і слово «вітка, пагін» – nezer.
Отже
можна побачити дві лінії, як дві дороги, два способи життя, які йдуть
паралельно: ворожість та жорстокість Ірода та його нащадків з одного боку та
Боже діяння в історії, яке часто виявляється дуже не помітно через смиренних
людей та на перший погляд незначні події – з іншого. Закінчення Євангелія
показує, яка лінія, справді має значення і веде до чогось істотного, а яка, хоч
і дуже промовиста (на перший погляд), зникає безслідно.
Наскільки
ми здатні бачити Божу вірність та Божу дію у нашому житті? Які зусилля
докладаємо, щоб не жити принципами, які виводять нас на дорогу Ірода, й тим
самим зводять нас з дороги, на якій Бог шукає кожну людину та якою іде через
історію світу?
Немає коментарів:
Дописати коментар