Переходивши, побачив Ісус чоловіка, зроду сліпого. 2. Запитали його, отже, учні
його: «Учителю, хто згрішив? Він - чи батьки його, що сліпим він уродився?» 3.
«Ані він не згрішив, ані батьки його, - відказав Ісус, - але щоб ділам Божим
виявитись на ньому! 4. Поки дня, маємо виконувати діла того, хто послав мене, -
бо ніч надходить, за якої ніхто не зможе діяти. 5. І поки я у світі - я світло
світу.» 6. Сказавши те, сплюнув на землю, спого-товив слиною глей і помастив
глеєм очі сліпому. 7. До нього ж сказав: «Іди, вмийся в купелі Силоамській», -
що у перекладі означає: «Зісланій». Отож подався той, умився - і повернувся
зрячим! 8. Сусіди ж і ті, що бачили його раніше сліпим, заговорили: «Чи то ж не
той, який ото все сидів - жебрачив?» 9. Одні казали: То він, - інші: Ні, лиш
подібний до нього. Він же каже: «Це я!» 10. Тож питались його: «Як воно так, що
прозріли твої очі?» 11. А він: «Чоловік, що Ісусом звуть його, споготовив глей,
очі мені помастив та й мовив: Піди до Силоаму, вмийся. Я пішов, умився - і
прозрів.» 12. Вони його тоді питають: «Де він?» - «Не знаю», каже той. 13. Тож
ведуть того, хто сліпий був, до фарисеїв. 14. Було ж у суботу, коли то Ісус
споготовив глею і відкрив йому очі. 15. То й фарисеї спитали його, як він
прозрів. А він їм: «Глею поклав мені на очі, я вмився, й ось бачу.» 16. Деякі з
фарисеїв твердили: «Не від Бога цей чоловік, бо суботи не дотримує.» Інші
мовили: «Чи може ж грішний чоловік отакі чудеса чинити?» Отож суперечка була
серед них. 17. І знову сліпому кажуть: «А ти що про нього кажеш - про те, що
очі тобі відкрив?» Одрікає: «Пророк він.» 18. Проте юдеї щодо нього не вірили,
що був він сліпий і прозрів, - аж поки не закликали батьків отого прозрілого.
19. Спитали їх: «Чи то ваш син, про котрого кажете, що сліпим він уродився? А
тепер як же він бачить?» 20. Батьки його і відказали, мовивши: «Знаємо, що то
наш син, і що сліпим він був уродився. 21. А як він тепер бачить - не знаємо, і
хто відкрив йому очі - не відаємо. Спитайте самого: він дорослий, сам про себе
скаже.» 22. Так батьки його казали, бо юдеїв страхалися: юдеї бо вже були
домовилися, щоб виключити кожного з синагоги, хто Христом його визнаватиме. 23.
Тим то батьки його й казали: Дорослий він, - самого спитайте. 24. Отож удруге
закликали чоловіка, що сліпим був, та й кажуть йому: «Богові славу воздай! Ми
знаємо, що той чоловік - грішник.» 25. «Чи грішник він, - озвався він, - я не
знаю. Знаю одне: був я сліпим, а тепер бачу.» 26. Вони ж йому на те знов: «Що
він таке тобі сподіяв? Як він очі тобі відкрив?» 27. Той їм відказує: «Я вже
вам оповів, та ви не слухали. Навіщо іще чути хочете? Чи, може, і ви його
учнями бажаєте стати?» 28. Ті з лайкою накинулись на нього, і сказали: «Ти його
учень! Ми - Мойсеєві учні! 29. Ми знаємо: до Мойсея промовляв Бог. А цього не
знаємо, звідкіля він.» 30. У відповідь чоловік сказав їм: «Ось воно, власне, і
дивно, що ви не знаєте, звідкіля він, а він мені очі відкрив. 31. Ми знаємо, що
Бог не вислухує грішників, коли ж хтось побожний і його волю чинить - ось того
він вислухує! 32. Нечувано одвіку, щоб хтонебудь відкрив очі сліповродженому.
33. Був би він не від Бога - нічого не спроможен би був зробити!» 34. Озвались
і сказали йому: «Ти ввесь у гріхах уродився, а нас навчаєш?» І прогнали його
геть. 35. Довідався Ісус, що вони геть його прогнали, отож, зустрівши його,
промовив до нього: «Віруєш у Чоловічого Сина?» 36. А той: «А хто він, Господи,
щоб я вірував у нього?» 37. Ісус же йому: «Ти бачив його; він - той, хто
говорить з тобою.» 38. Тоді той і сказав: «Вірую, Господи!» - і поклонився
йому. 39. І мовив Ісус: «На суд у цей світ прийшов я: щоб ті, які не бачать,
бачили, а ті, які бачать, - сліпими стали.» 40. Почули те деякі з фарисеїв, що
були при ньому, і кажуть йому: «Невже і ми сліпі?» 41. А Ісус їм: «Були б ви
сліпі - не мали б ви гріха. Але що кажете: Ми бачимо, - то і гріх ваш
зостається.»
Євангеліє
цієї неділі вказує на небезпеку спрощеного сприйняття реальності та демонструє,
якою загрозливою є духовна сліпота та зарозумілість. За браком місця (і часу ):)
сьогодні кілька слів присвячу саме першій темі.
Часто
можна почути: «Раз хтось терпить, значить він грішний і відтак покутує за свій
гріх». Хтось може сказати, що саме така
полярна та легка для розуміння дійсність представлена вже в тій частині Старого
Завіту, яку ми називаємо Літературою Мудрості.
Справді,
богослов’я принаймні декількох книг СЗ (Псалмів, Приповідок, Мудрості, Сираха) навчає, що в світі існує споконвічний
порядок речей – צְדָקָה (tsedaka –
на укр. мову можна перекласти як праведність
чи справедливість). Мистецтво життя –
розпізнати протягом життя
цей всеохоплюючий порядок і скріплювати
його творячи праведність. З цього
випливає аксіома: праведність творить שָׁלוֹם (shalom – щастя, cпасіння, свобода, невимушеність,
мир). Shalom/
Мир – не як відсутність війни, але позитивне поняття з власним змістом. Акадське salāmū найбільш близьке за значенням до кореня, який
властивий для багатьох семітських мов
допомагає краще зрозуміти значення цього терміну: “бути здоровим, сильним, міцним, цілісним, довершеним, досконалим”.
Звідси,
вихідним
пунктом богослов'я Премудрості є отримана з досвіду переконаність: від доброї
дії буває добре (суспільству та самому собі), – від злої дії є шкода (суспільству
та самому собі). Тому біблійна «мудрість» – “богослов’я практичного розуму ” – вона
спрямована на вдалу життєву практику (не на теоретичне пізнання). Іншими
словами, бути мудрим, означає вибрати те, що веде до життя.
Однак
принаймні 2 книги з поміж цієї Літератури мудрості – Йова та Проповідника,
навчають, що попередньо представлене бачення реальності є не стільки ідеальним
станом, як загальною матрицею для розуміння остаточного призначення людини та
Божих задумів. Справді можна вибрати Бога і вічне життя, а можна повернутись до
Його простягнутих щедрих рук плечами, й вибрати існування там де є плач та
скрегіт зубів (пор. Мт 25:30).
І Йов і Проповідник засвідчують, що можна бути праведним і все ж терпіти,
хворіти, втрачати близьких, зазнавати несправедливості, тощо. Приклад самого
Ісуса Христа та пророцтва про Його праведні страждання пророка Ісаї (зокрема Іс
53) є ще більш промовистим прикладом, а численні свідчення мучеництва заради Христа
впродовж історії, тільки черговий раз підтверджують примітивність звуженого
погляду на терпіння. Тому, перед тим як ставити комусь діагнози, добре
пригадати собі бодай зо два тексти з вже згадуваної вище книги Мудрості: «Бо Бог не створив смерть, | ані не радіє з
погибелі живучих. 14. Він бо створив усе на те, щоб існувало, | і творіння
світу - спасенні; | нема в них жадної погубної їді | і царства смерти на землі
немає, 15. бо справедливість – безсмертна.» (1:13-15) та «Бог же створив безсмертною людину | і вчинив
її за образом власної природи. 24. А через заздрість диявола смерть увійшла у
світ, | скуштують її ті, що йому належать.» (2:23-24).
Коли
автор кн. Мудрості стверджує, що справедливість безсмертна то означає, що
вкінці історії світу торжествує Бог, «який
хоче, щоб усі люди спаслися і прийшли до розуміння правди» (1 Тим 2:4),
тому Він «витре кожну сльозу з очей їхніх; і смерти не буде більше, ні скорботи,
ні плачу, ні болю не буде більш» (Одкр 21:4) та перемінить усе творіння до
тої міри, що буде нове небо та нова земля (Одкр 21:1, 5). Коли ж говориться,
про смерть, яку скуштують ті котрі належать дияволові, то тут не мається на увазі
природню/ біологічну смерть, котрою вмирають люди, але вічну смерть, як
покарання для грішників, тобто вічне
прокляття душі через свідоме і остаточне відпадіння від Бога (див. напр. Одкр
20:6; 20:14-15; 21:8).
Ще
один важливий момент стосовно терпіння. Коли когось дуже кортить поширювати
тези, що ми терпимо через якісь родові гріхи то така людина повинна бути
свідома, що такі тексти як напр. Вих 20:4-6 (Не робитимеш собі ніякого тесаного кумира, ані подобини того, що вгорі,
на небі, ні того, що внизу, на землі, ні того, що попід землею, в водах. 5. Не
падатимеш перед ними ниць і не служитимеш їм, бо я Господь, Бог твій, Бог
ревнивий, що караю беззаконня батьків на дітях до третього й четвертого покоління
тих, хто ненавидять мене, 6. і творю милосердя до тисячного покоління тим, хто
люблять мене і бережуть заповіді мої) мають намір наголосити саме на
контраст поміж покаранням та Божим милосердям: Він творить милосердя до
тисячного покоління. Про це навчає вся Біблія. А 3-4 покоління, про які згадує
в. 5 можуть зазнавати важкі наслідки/ результати гріха раніших поколінь,
але тут аж ні як не йдеться про особисту вину. Більше того пізніші тексти
Біблії відкидають ідею покарання, котра переходить на наступні покоління: «Не можна карати смертю батьків за дітей, ані
дітей за батьків. Кожний буде скараний за свій гріх.» (Втор 24:16); «За тих часів не говоритимуть більше: Батьки
їли зелений виноград, а на зубах у синів оскома! 30. Ні, кожний вмиратиме за
свою провину. Кожен, хто їстиме зелений виноград, той й оскому на зубах матиме»
(Єр 31:29-30); «Чому ви все говорите в
Ізраїльській землі цю приповідку: Батьки їли недоспілі грона, а на зубах у
дітей оскома? 3. Клянусь моїм життям, - слово Господа Бога, - не будуть уже
більше тієї приповідки в Ізраїлі повторювати. 4. Ось бо всі душі - мої; чи душа
батькова, чи душа синова - мої вони. Той, хто згрішить, той помре.» (Єз
18:2-4). Врешті «коли хтось у Христі, той
- нове створіння. Старе минуло, настало нове» (2 Кор 5:17). Тому в іншому
місці Св. Павло навчає: «Чи ж ви не
знаєте, що всі ми, що в Христа Ісуса охристилися, у смерть його христилися? 4.
Ми поховані з ним через хрищення на смерть, щоб, як Христос воскрес із мертвих
славою Отця, і ми теж жили новим життям» (Рим 6:3-4). Відтак всі охрещені
можуть бути впевнені, що в цій Тайні знищені усі гріхи й повинні жити так, щоб
нове життя у Христі було нашим щоденним звичайним станом.
Таїнство
Хрещення ми також називаємо чудовим словом «Просвіщення». Саме це слово вказує
на один з найважливіших аспектів цієї Св. Тайни: будучи нашим «новим
народженням» до істинного життя, вона робить нас причасниками життя Пресвятої
Тройці та дозволяє нам дивитися на власну гідність очима самого Бога, тобто
постійно приймати Його правду про нашу вартість в Його очах та наше справжнє призначення.
Ця правда, зокрема полягає в тому, що ми дуже дорогі для Нього, й тому повинні
жити не в сутінках страху та непевності, але у світлі Його любові.
Євангеліє
цієї неділі підкреслює, що Ісус є Світло світу. Він прийшов, щоб розсіяти
темряву нашого існування, зцілити наші немочі та хвороби, а також відкрити наші
духовні очі на правду про Бога та про людину. В цій правді немає місця для
сумнівів, страхів чи тривог, але є тільки неймовірна, зцілююча Любов «невечірнього
Світла святої слави небесного Отця», котре задля нас людей прийшло у цей світ,
щоб обдарувати нас тим «чого око не
бачило й вухо не чуло, й що на думку людині не спало» (1 Кор 2:9). Відтак
велика радість є в тому, що ми так само як і цей сліпонароджений чоловік, в
простоті серця можемо цю любов приймати, нею жити, радіти та ділитись з іншими.
P.S. Інші
мої думки про цей уривок Євангелія є на цьому блозі за наступним посиланням: http://slovobozhe.blogspot.de/2014/05/91-41.html
Немає коментарів:
Дописати коментар