А як звечоріло, того самого
дня, першого в тижні, - а двері ж були замкнені там, де перебували учні:
страхались бо юдеїв, - увіходить Ісус, став посередині та й каже їм: "Мир
вам!" 20. Це промовивши, показав їм руки й бік. І врадувались учні,
побачивши Господа. 21. І ще раз Ісус їм каже: "Мир вам!" Як мене
послав Отець, так я посилаю вас." 22. Це промовивши, дихнув на них і каже
їм: "Прийміть Духа Святого! 23. Кому відпустите гріхи - відпустяться їм,
кому ж затримаєте - затримаються."
24. Тома ж, один з
дванадцятьох, на прізвисько Близнюк, не був з ними, коли то прийшов був Ісус.
25. Тож повідали йому інші учні: "Ми Господа бачили." Та він відрік: "Якщо
не побачу на його руках знаків від цвяхів і не вкладу свого пальця у місце, де
були цвяхи, а й руки моєї не вкладу в бік його, - не повірю!" 26. По
вісьмох днях знову були вдома його учні, а й Тома з ними. І ввіходить Ісус, - а
двері були замкнені! - стає посередині та й каже: "Мир вам!" 27. А
тоді промовляє до Томи: "Подай сюди твій палець і глянь на мої руки. І
руку твою простягни і вклади її у бік мій. Та й не будь невіруючий, - а
віруючий!" 28. І відказав Тома, мовивши до нього: "Господь мій і Бог
мій!" 29. І каже йому Ісус: "Побачив мене, то й віруєш. Щасливі ті, які,
не бачивши, увірували!"
30. Ще й інші численні чудеса,
що їх не списано у цій книзі, вчинив Ісус на очу своїх учнів. 31. А ції -
списано, щоб увірували ви, що Ісус - Христос, Син Божий, а вірувавши, - щоб
мали життя в його ім'я.
Текст Йоана 20:19-31 містить
три важливі складові: розповідь про появу Ісуса апостолам в котрих страх змінюється
стрімкою радістю (вв.19-23), розповідь про появу Ісуса Томі, й як результат його
навернення та визнання Ісуса Богом (вв.24-29) та підсумкове означення цілі написання
Євнгелія від Йоана взагалі (вв.30-31). Глибина символіки та унікального значення
змісту кожної деталі у всіх трьох сегментах читання Євангелії цієї неділі,
унеможливлює детальніший аналіз не тільки у форматі дописів цього блогу, але й унаочнює
перед нами такі унікальні моменти історії спасіння, "нитки" від
котрих поєднують між собою сотворення та нове творіння; надають сенсу усьому що
існує, й відкривають перед нами історію світу, котру можна передати кількома
словами з унікальним смисловим та історичним (драматичним та героїчним) наповненням:
Сотворення - гріхопадіння - Ізраїль - Христос - Церква / дія Св. Духа / Нове
Творіння.[i]
Відколи вийшла книга Н. Т.
Райта про воскресіння Ісуса (котру я мав чудову нагоду простудіювати в часі однієї
з літніх відпусток), кожного року у воскресному часі я повертаюся до неї, щоб з
її допомогою краще заглиблюватися в основоположне таїнство християнства. Один з
фрагментів цієї книжки подаю нижче, як лінзу за допомогою котрої оживає
глибше значення уривку з 20-ї глави Йоана.
"Від самого початку,
з очевидним посиланням на Бут 1:1 Йоан проголошує, що його книга говорить про
нове творіння в Ісусі. В 20-й главі він повторює це твердження, підкреслюючи,
що Пасха відбулася "в перший день тижня" (20:1,19; коли Йоан виділяє
подібні твердження, можна не сумніватися: він хоче, щоб це помітив читач).
На шостий день сотворення
була створена людина на Божий образ; на шостий день останнього тижня життя
Ісуса, згідно Євангелія від Йоана, Пилат проголошує: "Це людина!"
Сьомий день - це день
спокою Творця; у Йоана в цей день Ісус спочиває у гробі.
Пасха - це початок нового
творіння. Це ж підсилюють теми світла і життя. "У ньому було життя, і
життя було - світло людей. І світло світить у темряві, і не пойняла його
темрява" (1:4-5). А в 20-й главі Марія приходить до горобу, поки ще темно,
і відкриває нове світло і нове життя, котрі перемогли морок.
Читаючи 20-ту главу у світлі Прологу, ми можемо побачити, що
смерть і воскресіння Ісуса разом здійснюють для учнів те нове народження, про
яке йшлося в 1:13 і 3:1-13. І нас не здивує, що Ісус потім дихає на учнів,
передаючи їм свого Духа, як ГОСПОДЬ вдихнув свій Дух в ніздрі людини в Бут 2:7.
Те що відбувається з
людьми Ісуса вказує на те, хто такий Ісус: Слово, котре стало плоттю (1:14).
Цей вірш, найвища точка Прологу, має величезне значення для Йоана: Слово, котре
було з єдиним Богом, й само ідентичне Богові, тепер навіки стало також і
плоттю. Тут не мається на увазі, що плоть потім знову перетворилася просто в
Слово і дух. Воскресіння має сенс для Йоана саме тому, що він, по своїй суті, богослов творіння. Слово, котре
завжди була тією точкою, в котрій сходяться Творець і творіння, тепер, у
воскресінні, стало тією точкою, де подібним чином сходяться воєдино Творець і
нове творіння.
Це дозволяє зрозуміти, як ісповідання
Томи перегукується з 1:18 (Ніхто й ніколи Бога не бачив. Єдинородний Син, що в
Отцевому лоні, - той об'явив). Відкрито виражена в Пролозі висока христологія,
тут досягає своєї кульмінації: ніхто ніколи не бачив єдиного істинного Бога,
крім "єдинородного Бога", який Його явив і показав світові, хто Він є.
В інших частинах Євангелія ми даремно шукатимемо персонажа оповіді, який би це
так глибоко усвідомив. Ісус по-різному "відкриває Свою славу" учням,
але жодна з їхніх реакцій не відображає того, що сказано в 1:18.
Це триває до пасхальних
подій. Роуен Вільямс, вслід за Уесткоттом, припустив, що ангели по обидва боки
гробниці виконують функцію, подібну до тієї, котру сповняли херувими на кришці
ковчега Завіту: Йоан ніби має на увазі, що істинний Бог знаходиться поміж ними.
Неважливо, наскільки це пояснення правдоподібне, але в будь-якому випадку до
кінця глави не виникає питань про те, що тут відкрилося. Так званий "невіруючий
Тома" робить маленький словесний хід - і гігантський стрибок віри та
богослов'я: "Господь мій і Бог мій" (20:28). Ось, нарешті справжня
віра. Учні з Томою (котрий говорить в їх імені та в імені всіх людей!) сповідують,
що плоть, яку вони знали і котру зустріли знову і в новій якості, одночасно була
воістину "Словом", єдиним з Отцем.
Все це показує, наскільки для Йоана була важлива Пасха як реальна подія. Саме тому, що він -
богослов воплочення, котрий прагне побачити, - і допомогти побачити іншим, -
живого Бога в людській плоті Ісуса, для нього життєво важливо і необхідно, що
Тома, висловлюючи своє ісповідання, дивився на живого Бога в образі людини не
просто очима віри (відтепер інші люди підуть цим шляхом, як незабаром ясно
говориться у Йоана), але звичайними людськими очима, й при можливості, в буквальному
людському сенсі, до цієї плоті доторкнутися, - хоча, мабуть, Тома задовільнився
тільки зором. Іншими словами, 20-та
глава Йоана, якщо розглядати її в контексті всього Євангелія в цілому і
особливо Прологу (1:1-18), який її так врівноважує, не дає ніяких підстав
думати, що описані тут історії були створені або сприймалися їх першими
слухачами як алегорії або метафори духовного досвіду. Звичайно, як і буквально
всі інші елементи Євангелія від Йоана, вони діють на багатьох смислових рівнях
одночасно, але зміст, на який спирається все, - це Слово, котре стало плоттю. Заперечувати
це, говорячи про Йо 20, - це все одно що залишити симфонію без заключної
частини, без її останніх торжественних акордів".[ii]
Останнім часом ми
переживаємо чимало страхів: повномасштабного воєнного вторгнення, втрати
найближчих, страх/ розчарування, що не відбудуться/ не відбуваються потрібні зміни, як вже було в 2005 році,
тощо. Чисто по людськи важко спрогнозувати як все буде. Попри героїчні пориви,
відчуваємо також свої обмеження, а інколи навіть підступно закрадається
розчарування чи відчуття майже безсилля. Однак у світлі Євангелія від Йоана, а
головно читання з цієї 20-ї глави, ми відкриваємо перед собою іншу альтернативу
та перспективу. Йоан засвідчує, що Ісус є Той Хто приходить крізь замкнені
двері наших страхів саме тоді, коли ми Його найменше чекаємо, й дарує нам мир.
Мир, котрий світ не може дати, й котрий також не може зруйнувати жодна людська
злоба чи груба сила. Мир, котрий випливає зі зустрічі з Воскреслим Ісусом, який
подолав смерть і пропонує нам розділити з Ним Його перемогу, яка для нас, котрі
очікуємо Його славного другого приходу (Парусії), - є запорукою нашої надії та
нашої перемоги. Бо цей останній ворог - "смерть поглинута перемогою. Де твоя, смерте, перемога? Де твоє, смерте,
жало?" (1 Кор 15:54-55). Христос Воскрес! І тому "Нехай же буде дяка Богові, який дає нам
перемогу через Господа нашого Ісуса Христа. Отож, мої любі брати, будьте
тверді, непохитні, визначайтесь у ділі Господнім повсякчасно та знайте, що труд
ваш у Господі не марний." (1 Кор 15:57-58).
[i]
Детальніше
про християнське бачення історії див. Wright N. T. The New Testament
and the People of God. (Christian Origins and
the Question of God. – vol. 1). London: Society
for Promoting Christian Knowledge, 1992. р.132
[ii]
Wright, N.
T. (2003). The resurrection of the Son of
God. (Christian Origins and the Question of God. – vol. 3) London: Society for Promoting Christian
Knowledge, 2003 p. 667-668.
Немає коментарів:
Дописати коментар