Усе, що Отець має, - моє. Тим то й сказав я вам, що
він з мого візьме і звістить вам. 16. Ще трохи, і ви не побачите мене більше, і
знову ще трохи, - і побачите мене: я бо йду до Отця.» 17. Тоді деякі з його
учнів заговорили між собою: «Що воно значить те, що він говорить: Ще трохи, і
ви мене не побачите, а знову ще трохи, і побачите мене? І оте: Я йду до Отця?»
18. Казали, отже: «Що воно означає, оте «трохи», про яке він говорить? Не
знаємо, що він хоче сказати!» 19. Ісус же, відаючи, що вони бажають його
спитати, мовив до них: «Розпитуєте один одного, що я хотів сказати словами: Ще
трохи, і мене не побачите, і знову ще трохи, і побачите мене? 20. Істинно,
істинно говорю вам: Голоситимете, ридатимете, світ же радітиме. Журитиметесь,
але журба ваша у радощі обернеться. 21. Журба жінці, коли вона народжує, бо
година її вибила. А вродить дитятко - з радощів, що людина на світ народилася,
вже й пам'яті про болі нема! 22. Оце й ви нині в журбі. Але я вас знову побачу,
і зрадіє ваше серце, і ніхто ваших радощів від вас не відбере. 23. І того дня
ви не будете питати мене нічого. Істинно, істинно кажу вам: Чого б ви тільки
попросили в Отця, - він дасть вам у моє ім'я.
Подібно як Св. Павло в Римлян 8, так і в цьому уривку сам Ісус
вдається до метафори пологів, щоб показати суть того, що відбувається, і
просить Своїх учнів приготуватися до тяжких страждань і тієї вічної радості,
яка послідує за стражданнями. Так само жінка страждає в пологах, а потім радіє
народженню дитини.[i]
Пологи - завжди важкі.
Гострий біль, перейми, утруднене дихання, майже агонія. Чоловіки можуть лише з
жахом спостерігати за цим процесом, але більшість жінок з готовністю йдуть на
подібне випробування, оскільки вони вже думають
про те юне життя, яке хоче за їх посередництвом прийти у світ. Через
кілька хвилин або навіть секунд після пологів (якщо, звичайно, все пройшло
благополучно), і мати, і дитя вже відчувають глибоке задоволення. Попереду ще
дні і тижні дискомфорту, тіло буде болісно оговтуватися після такої праці, але
головне вже сталося: нове життя прийшло у світ, а з нею прийшла нова радість.
Ісус навчає учнів, що їх
очікує короткий, але надзвичайно хворобливий і напружений період, подібний до
моменту народження. Ісус буде забраний від них, але потім вони побачать Його
знову. «Ще трохи, і ви не побачите мене
більше, і знову ще трохи, - і побачите мене». Через смерть і воскресіння Він «йде до Отця», а потім «пошле Св. Духа».
Це надзвичайні події, катаклізми, з якими ще не стикався світ. Учні навряд чи
зможуть підготуватися до цього, але, принаймні, Ісус їх попередив.
Все відбувається саме таким
чином тому, що зі смертю і воскресінням Ісуса народжується новий світ. Саме цей
сенс намагається передати Йоан. Застереження Ісуса не зводиться до банальності:
зараз буде погано, а потім все владнається. Все набагато важливіше, й тому коли
кілька глав потому ми опинимося біля підніжжя хреста, а потім разом з Марією
Магдалиною прийдемо до саду в день Пасхи, нам не слід випускати з уваги
глибинний сенс цих подій. Це не просто дивовижні, шокуючі, унікальні події - це
наочне свідчення народження нового, Божого світу.
Ось чому Ісус вважає за
необхідне це і ще одне застереження. Йому б багато про що хотілося поговорити з
учнями, але вони поки ще не готові, не можуть вмістити всього, до того ж після
довгого дня і святкової вечері очі їх змикаються, а Він обрушує на них такі
застереження і такі обіцянки, яких світ ніколи ще не чув - і не почує більше.
З них і так вже досить,
навіть занадто. Коли ми бачимо розгублений діалог (вірші 16-19), в якому учні
перекидають один одному слова Ісуса, ми відразу розуміємо, що їм важко все це
вмістити. Ні, ще не настав час, і одне із завдань «Утішителя» в тому і
полягатиме, щоб повністю відкрити їм істину. Дух нагадає їм слова, сказані на
цій дорозі Ісусом. Дух поведе їх далі, виховуючи їх розум і уяву, щоб вони
змогли нарешті вмістити, і тоді вони осмислять не тільки сказане Ісусом в ту
ніч, але і те, що Ісус хотів би сказати, але не став говорити, тому що в той
момент вони ще не вміли слухати.
Дві тисячі років історії
Церкви - це час зростання учнів й заглиблення в тайну Ісуса, тайну Пресвятої
Тройці, тайну спасіння, - велику тайну Божої любові до кожної людини. Яка динаміка
нашого духовного життя? Наскільки наше життя
пронизане тою радістю, яка випливає з усвідомлення того, що ми такі бажані та
дорогі для Господа?
[i] Коментар оснований на Tom Wright,
John for Everyone Part 2: Chapters 11-21
Pt. 2 (New Testament for Everyone) SPCK 2002 Kindle Edition, Kindle
Location 1513-1553
Немає коментарів:
Дописати коментар