І як Ісус відходив звідти, слідом
за ним пустилися два сліпці й кричали: «Помилуй нас, сину Давидів!» 28. І коли
він увійшов до хати, сліпці приступили до нього, а він спитав їх: «Чи віруєте,
що я можу це зробити?» - «Так, Господи!» - кажуть йому ті. 29. Тоді він
доторкнувся до їхніх очей, мовивши: «Нехай вам станеться за вашою вірою!» 30. І
відкрились їхні очі. Ісус же суворо наказав їм: «Глядіть, щоб ніхто не знав про
це.» 31. Та ті, вийшовши, розголосили про нього чутку по всій країні. 32. А як
вони виходили, приведено до нього німого, що був біснуватий. 33. Коли ж він
вигнав біса, німий почав говорити, і люди дивувалися, кажучи: «Ніколи щось таке
не об'являлося в Ізраїлі!» 34. Фарисеї ж говорили: «Він виганяє бісів князем
бісівським!» 35. Ісус обходив усі міста і села, навчаючи в їхніх синагогах,
проповідуючи Євангелію царства та вигоюючи всяку хворобу й недугу.
Текст
Євангелія від Матея розміщений в 9:27–35 містить в собі три складові одиниці:
розповідь про повернення зору сліпим (9:27–31), історію про зцілення німого
біснуватого чоловіка (9:32–34) та вірш 9:35, який виконує роль проміжного
підсумку діяльності Ісуса. Всі ці тексти тісно вплетені в богословські лінії
Євангелія та відіграють важливу роль у відкритті перед читачем таїнства особи
Христа та спонукають, як до оцінки реакції сучасників Ісуса на Його слова й
діяння, так і до особистої відповіді на все прочитане та почуте.
Обидва
чуда представлені вище, в контексті довшого наративу Мт 8:1–9:34, служать для євангелиста унаочненням сповнення
есхатологічного спасіння провіщеного пророком Ісаєю: "Тоді прозрять у сліпих очі, й у глухих вуха відтуляться" (Іс
35:5). Трохи пізніше, коли Йоан Хреститель пошле до Ісуса делегацію учнів, які
спитають: "Ти той, що має прийти, чи
іншого маємо чекати?" (Мт 11:3), сам Ісус потвердить, що Його прихід
та діяльність є сповненням всього провіщеного Ісаєю: "Ідіть і сповістіть Йоана про те, що чуєте й бачите: Сліпі бачать і
криві ходять; прокажені очищуються і глухі чують; мертві воскресають і вбогим проповідується
Добра Новина. Щасливий, хто через мене
не спотикнеться" (Мт 11:4–6).
Розповідь
про зцілення сліпих насичена термінами, які є дуже важливими для богослов’я
Матея. В Мт 9:27 сказано, що два сліпі послідували
(ηκολουθησαν – ikoluvtisan) за
Ісусом – в такий спосіб
євангелист розвиває тему учнівства. Цю ж ідею підтримує
звертання до Ісуса "Сину Давидів",
та висловлення віри сліпими в словах "Так
Господи".
Важливо розуміти, що для перших християн ця розповідь була
не тільки зображенням навернення когось з поза Церкви. Це була Добра Новина і
для самої Церкви, котра є т. зв. corpus mixtum (змішане тіло праведників та грішників), й відтак духовна
сліпота окремих її членів, на жаль, також має місце. Євангелист однак засвідчує,
що будь-яка сліпота та недуга завжди може бути зцілена, як тільки
"сліпий" чи просто духовно "недужий" християнин звертається
з вірою до Воскреслого Господа (пор. Мт 13:10–17; 16:5–12, 15–24).
Важливо
мати на увазі й наступний факт: якщо в Євангелії від Марка заборона Ісуса
розповідати про зцілення – це т. зв. Месіанська
таємниця (мала педагогічне значення: Ісусові йшлося про спростування
націоналістично-політичної інтерпретації месіанської гідності та місії Христа в
контексті якої від Нього сподівалися, що Він очолить боротьбу проти язичників-римлян
та переможе їх, в результаті чого Ізраїль стане могутнім царством як колись в
часи Давида та Соломона), то тут Матей підкреслює важливість послуху до слів
Ісуса (пор. Мт 7:24–27; 28:18–20) – послуху, який також є ознакою учня.
Розповіддю
про зцілення німого біснуватого чоловіка (9:32–34) євангелист завершує довший
наратив (Мт 8–9) про чудесну діяльність Ісуса та демонструє кульмінацію віри та
невіри в середовищі Ізраїля: "…люди
дивувалися, кажучи: "Ніколи щось таке не об'являлося в Ізраїлі!".
Фарисеї ж говорили: "Він виганяє
бісів князем бісівським!" (Мт 9:33–34). Таким чином Матей дає
зрозуміти, з якими підозрами зустрінуться апостоли та їх наступники, коли вони почнуть
свою місію. Якщо навіть Ісус, – на думку тогочасної релігійної еліти, – не той,
за кого себе видає, то, що тоді можна говорити про його послідовників (пор. Мт
10:25: «Досить для учня, коли стане, як
його вчитель; а слуга - як його пан. Коли господаря назвали Велзевулом, то
скільки більше - його домашніх")?
Проміжний
підсумок діяльності Ісуса в Мт 9:35 свідчить, що не зважаючи на всі очорнення,
спротив та богохульство вчинені та висловлені супроти Нього, Він все ж не
відхилився від своєї місії: "Ісус
обходив усі міста і села, навчаючи в їхніх синагогах, проповідуючи Євангелію
царства та вигоюючи всяку хворобу й недугу".
Отже
у висновку маємо кілька основних реалій, які понині визначають наше життя: Ісус – якого визнаємо Господом; світ – який сьогодні, так само як і
тоді потребує Його втручання; ми –
які називаємо себе Його учнями і є послані Ним до цього світу (Мт 28:19). Жнива
є дуже великі (пор. Мт 9:37) – багато спраглих сердець чекають на Господа, який
через наше служіння хоче увійти в їх життя.
Чи
просимо "Господаря жнив, щоб вислав
робітників на свої жнива" (пор. Мт 9: 38) з такою ж самою ревністю й
довірою, як взивали до Ісуса євангельські сліпці (пор. Мт 9:27)? Чи самі, як
учні, є готові переносити очорнення і зневаги
сповняючи Його місію? Чи наше життя, довір’я, наш послух, як учнів до Ісуса, є
настільки промовистими, що світ навколо нас зможе побачити, почути, досвідчити
та переконатися, що "Ісус Христос
учора й сьогодні – той самий навіки" (Євр 13:8) та що Він є "з нами по всі дні аж до кінця віку"
(пор. Мт 28:20)?
Немає коментарів:
Дописати коментар