14,14 . А вийшовши Ісус, побачив силу народу і
змилосердився над ними та вигоїв їхніх недужих. 15 . Якже настав вечір,
підійшли до нього його учні й кажуть: «Пусте це місце та й час минув уже.
Відпусти людей, нехай ідуть по селах та куплять собі поживи.» 16 . А Ісус
сказав їм: «Не треба їм відходити: дайте ви їм їсти.» 17 . Вони ж мовлять до
нього: «Ми маємо тут тільки п'ять хлібів і дві рибі.» 18 . Тоді він каже:
«Принесіть мені їх сюди.» 19 . І, звелівши народові посідати на траві, взяв
п'ять хлібів і дві риби, підвів очі до неба, поблагословив і розламав ті хліби,
і дав учням, а учні - людям. 20 . Всі їли до наситу й назбирали куснів, що
зосталися, дванадцять кошів повних. 21 . Тих же, що їли, було яких п'ять тисяч
чоловіків, окрім жінок та дітей. 22 . І зараз же спонукав учнів увійти до човна
й переплисти на той бік раніше від нього, тим часом як він відпускав народ.
Цей уривок євангелія підкреслює надзвичайну силу
Божого милосердя і любові, яка в розповіді Матея виливається двома цілющими
струмками: зцілення та помноження хлібів.
Ісус щойно втратив Йоана – свого
родича і сподвижника, й це очевидно було наочним прикладом, що чекало на нього
самого. Він відходить на самоту, але Його знаходять люди і тоді свій особистий
смуток Він перемінює у співтерпіння з тими потребуючими – змилосердився над ними та
вигоїв їхніх недужих (Мт 14, 14). Форма та стан дієслова змилосердився (εσπλαγχνισθη – esplanhnisti) в грецькій мові відображає т. зв. passivum divinum, – вказує на Бога як на Підмет діяння. Таким чином Матей
підкреслює, що Бог діє в Ісусі. Хоч починаючи з
подій представлених в Мт 12 релігійна еліта вороже протиставляється
Ісусові, Він не замикається в собі й залишається відкритий на страждання та
потреби інших.
Чудо на
годування п’яти тисяч (єдине про яке згадують всі чотири євангелісти) містить в
собі алюзії на важливі для кожного
ізраїльтянина події – подібно, як колись Бог дарував Ізраїлеві манну в пустині,
так сьогодні Ісус дає людям їжу в пустинному місті (хліб і риба були
основною їжею в Палестині). Дванадцять повних кошів є
символом наміру Ісуса відродити дванадцять родів Ізраїлю як Божих дітей.
Перебування поруч з Ісусом, для учнів стає нагодою до служіння. Воно
очевидно не є таке цілеспрямоване і грандіозне, як служіння самого Ісуса, але
найважливіше, що Ісус їм довіряє навіть тоді коли вони не виказують жодного
довір’я до Його можливостей і хочуть відпустити народ – Він просто каже: «Ви
дайте їм їсти» (Мт 14, 16). Крихти, які учні тримали для себе, але принесли перед Ісуса, Він перемінює в
достаток для багатьох: Син Чоловічий підносить все це Своєму Отцеві з молитвою
і благословенням, потім ділить їх – щоб ми отримавши їх назад, могли ділитися
ними з потребуючими.
Це
чудо духовний урок для учнів всіх поколінь. Поруч з нами зажди є голодні та
спраглі люди – не завжди їжі, але часто – любові, співчуття, підтримки, уваги,
милосердя, прощення, доброго слова, заохочення, посмішки… І сьогодні Господь
каже до нас, подібно як колись до своїх апостолів: «Не треба їх відпускати,
відсилати до когось, накидати комусь, відмахуватись від них, робити круглі очі,
чи в розпачі втікати від них. Ви дайте їм їсти. Не потрібно багато. Тільки те,
що маєте: свій час, ідеї, гроші, енергію, таланти, спритність, відвагу,
оптимізм, посмішку, смирення, повагу, вірність…». І коли ми спроможемося на цей
крок довіри до Його слова – побачимо те, що свого часу досвідчили апостоли – присутність Божого Царства,
що надходить в могутності. Бо Він не
тільки тимчасово наситив п’ять тисяч біля Галилейського моря, але як Воскреслий
Господь запевняє:
«Я – хліб життя. Хто приходить до Мене – не голодуватиме; хто в мене вірує – не
матиме спраги ніколи» (Йо 6, 35).
Немає коментарів:
Дописати коментар