Обидві історії в Лк 8, 40 – 56 мають ще
кілька спільних характеристик: крім згадки про 12 років, євангеліст означує
обох як дочок (θυγατηρ/thygater; 8, 42; 48) та
підкреслює, що обох торкається спасіння (σωζω/sozo; 8, 48; 50).
В історії про зцілення гергесинського біснуватого, та в обох
історіях в Лк 8, 40 – 56, Ісус не
дотримується старозавітного закону ритуальної чистоти: біснуватий, який жив
серед гробів та свиней, жінка хвора на кровотечу, мертва дочка Яіра – всі вони,
відповідно до законів представлених в книзі Левіт, а пізніше й в довжелезних
трактатах Мішни, вважалися не чистими, й тому кожен хто торкався таких людей
теж ставав нечистим. Однак Ісус показує, що ці вимоги у Старому Завіті мали
тільки перехідне виховне значення, завданням котрих було навчити здеградовану
через гріхопадіння людину, що Бог є Святий, і щоб наближатися до Нього людина
повинна переходити певне приготування. Тепер же ж сам Бог наблизився до людини
в не мислимий спосіб… Він є Той хто завжди приносить зцілення, цілісність та дарує
життя усім своїм дочкам і синам, яких ще перед створенням світу полюбив
відвічною Любов’ю, та наперед призначив
спадкоємцями Свого Царства (пор. Єр 31, 3; Еф 1, 3 – 14). Лука хоче показати,
що Бог в Ісусі з Назарету прийшов до всіх – язичників та юдеїв, багатих та
бідних, а головно до відкинутих і тих, для яких за людськими мірками вже не має
надії.
Подібно як і двох інших синоптичних Євангеліях (Мт, Мк) Ісус
забороняє, батькам воскреслої дочки говорити, про те що сталося з огляду на
педагогічні міркування, які своєю ціллю мали спростувати націоналістично-політичне
бачення місії Месії. Лука запрошує, щоб через читання Євангелія ми відкрили для
себе інший образ Бога. Цей Бог, за словами Павла, – який також відкрив для себе
цей невимовний факт по дорозі до Дамаску (пор. Дії 9, 1 – 30), – насправді може більше ніж ми просимо і
розуміємо (пор. Еф 3, 20). Інколи нам здається, що наші терпіння тривають вічно
(число 12 поміж іншими значеннями означало також і повноту).
Але Бог є справедливий. Ця справедливість насамперед виявляється у Його
відповідальності за своє творіння та вірності Союзові з людством, який Він після гріхопадіння й протоєвангелія в раю (пор.
Бт 3, 15) на світанку історії уклав з Ноєм (пор. Бт 9, 8 – 17), а пізніше з Авраамом (пор. Бт 12, 1 – 3; Бт 15;
Бт 17) та Мойсеєм (Вих 19 – Чис 10, 10). Ця вірність і відповідальність
звершується у смерті та Воскресінні Його Єдинородного Сина, через, які нам
дарується спасіння, причасним котрого стає кожний через хрещення в ім’я Отця і
Сина і Св. Духа.
Щоб зрозуміти в чому полягає
цей великий Божий план, Лука запрошує кожну людину відкритися на Слово
Євангелія, в якому поміж іншими великими знаками, які вчинив Ісус (пор. Йо 20,
30 – 31), – є розповідь про виснажену хворобою жінку та померлу дочку одиначку,
яким Господь як Своїм єдиним і найріднішим дарує нове життя, яке мені й тобі
відкриває нову надію. Лука засвідчує, що ти і я є такими ж цінними для Нього…
Дуже Вам дякую!
ВідповістиВидалитивідкриваємось на Боже Слово.
слава Ісусу Христу!