середу, 8 червня 2016 р.

Празник Вознесіння ГНІХ (Дії 1:1 – 12).

Першу книгу я написав, о Теофіле, про все, що Ісус робив та що навчав від початку 2. аж до дня, коли вознісся, давши Святим Духом накази апостолам, яких собі вибрав. 3. Він показував їм себе також у численних доказах живим після своєї муки, з'являючись сорок день їм і розповідаючи про Боже Царство. 4. Тоді ж саме, як споживав хліб-сіль із ними, він наказав їм Єрусалиму не кидати, але чекати обітниці Отця, що її ви від мене чули; 5. бо Йоан христив водою, ви ж будете хрищені по кількох цих днях Святим Духом. 6. Отож, зійшовшися, вони питали його: «Господи, чи цього часу знову відбудуєш Ізраїлеві царство?» 7. Він відповів їм: «Не ваша справа знати час і пору, що їх Отець призначив у своїй владі. 8. Та ви приймете силу Святого Духа, що на вас зійде, і будете моїми свідками в Єрусалимі, у всій Юдеї та Самарії й аж до краю землі.» 9. І сказавши це, коли вони дивились, знявся угору, і хмара його взяла з-перед очей їхніх. 10. І як вони дивилися пильно на небо, коли він відходив, два мужі стали коло них у білій одежі 11. і сказали: «Мужі галилейські! Чого стоїте, дивлячись на небо? Оцей Ісус, який від вас був взятий на небо, так само прийде, як його ви бачили відходячого на небо.» 12. Тоді вони повернулися в Єрусалим з гори, що зветься Оливною, що близько Єрусалиму - день ходи в суботу.
Контекст та значення Празника 
          Св. Лука завершує перший том своєї розповіді про Господа нашого Ісуса Христа розповіддю про Його вознесіння на небо (Лк 24:5053; пор. також Мк 16:1920). З ціє ж події він починає свій другий том, який відомий нам під назвою "Діяння апостолів" і в якому міститься унікальне свідоцтво про те, що відбулося з християнським рухом після вознесіння Ісуса (Дії 1:12).
          У своїй відомій книжці "Ісус з Назарету" Папа Венедикт XVI так пояснює значення Вознесіння: "У вознесінні Ісус йде не кудись до далеких небесних світил, а входить у спільність життя і влади з живим Богом, у стані вищості Бога понад усяким простором. Тому він не "пішов геть", але завдяки самій Божій могутності завжди присутній тепер з нами і для нас. У прощальних промовах Євангелія від Йоана Ісус саме це говорить своїм учням: "Відходжу і до вас повернуся"(Йо 14:28)… Оскільки Ісус є біля Отця, Він не є далеко, але близько від нас. Тепер він вже не в одному окремому місці світу, як перед Вознесінням, тепер у своїй могутності, що перевершує для усіх усякий простір, Він присутній поруч з усіма і йому моляться всі протягом цілої історії і в усіх місцях"[i].
          Важливо розуміти, що в Біблії "небо" є простором в якому перебуває Бог, а "земля" простір в якому перебувають люди. "Небо" стане для нас тимчасовим житлом після закінчення теперішнього земного життя, однак наш шлях лежить до нового світу, єдиного та переображеного. В кінці Символу віри ми урочисто промовляємо: "Очікую воскресіння мертвих і життя майбутнього віку. Амінь." Тому, відповідно до Божого задуму, нас чекають "нове небо і нова земля", які раз і назавжди з'єднаються в новій реальності. Сенс воскресіння Ісуса почасти полягає в тому, що воно поклало початок цьому чудесному оновленню. На хресті було завдано удару головним силам зла тлінню та смерті, і тоді творча Божа сила, вже не стримувана (як раніше) спротивом людини, змогла розгорітися і дати початок тій єдності небес і землі, яку Бог задумав для всього світу. "Небо" і "земля" це дві взаємопов'язані сфери божественної реальності, серед яких воскресле тіло Ісуса перша, яка повністю належить обом світам, й очікує часу, коли все буде оновлено і возз'єднано. Ісус перейшов в Божі обителі, але він повернеться в день, коли той вимір і наше теперішнє зіллються воєдино раз і назавжди. Цій обітниці ще належить збутися в історії. Саме це ми маємо на увазі під  Парусією Другим пришестям.[ii]
Діяння Апостолів.
          Діяння апостолів, це розповідь, яка пронизана таємничою присутністю Ісуса. Лука багаторазово наголошує, що Ісус є Цар і Господь не в минулому, все більш віддаленому, а в живій і ясній реальності: Він особистість, яку можна знати і любити, слухати і слухатися, яка продовжує діяти у світі. Хоча офіційно книга називається "Діяння апостолів", її можна було б назвати "Діяння Ісуса", оскільки вона чітко засвідчує, що Ісус Христос учора й сьогодні навіки Той Самий (пор. Євр 13:7) та що Він є Емануїл (пор. Мт 1:23) Бог, який є з нами по всі дні аж до кінця віку (пор. Мт 28:20).
Сила Воскресіння та П'ятидесятниці.
          Лука хоче, щоб ми зрозуміли дві речі, важливі для його книги та взагалі його бачення світу. По-перше, в основі всього лежить воскресіння Ісуса: другий том Луки – Діяння, насправді можна читати як розлогий наративний аргумент про силу Воскресіння Ісуса[iii]. Читаючи це свідчення, ми бачимо, що  Ісус дійсно живий, в переміненому тілі розмовляє, ходить, їсть і п'є... Його перемінене тіло є початком нового Божого творіння; в новому ж творінні, як ми знаємо з текстів на зразок Одкр 21 і Еф 1, небо і земля сходяться разом[iv].
          Другий важливий акцент: сила та дія Святого Духа. Лука бажає показати дію Святого Духа в основі й рості церкви. Бог хоче зробити у всьому світі щось нове. І в орбіту цієї новизни Він залучає кожну дитину, кожну жінку, кожного чоловіка,[v] даючи чудову обітницю апостолам: "Ви приймете силу ... будете моїми свідками і в Єрусалимі ... і до краю землі"
Діяння: розповідь про унікальну дію Св. Духа та активних християн.
          Книга Діянь, це розповідь про первісну церкву, яка з огляду на багатство матеріалу, неминуче вибіркова, написана з особливим наголосом на певних проблемах та питаннях. Вже через 30-40 років після смерті Ісуса, в кожному великому місті Малої Азії, Греції й Італії була як мінімум одна християнська спільнота. Лука фізично не зміг би описати всю інформацію про унікальний розвиток ранньої Церкви, й тому  спростив і систематизував дані, як у плані географії, так й у плані біографії. Він згадує 32 країни, 54 міста й 9 середземноморських островів. Він простежує історію християнського руху від Єрусалиму до прибуття апостола Павла до Риму (шість етапів: Єрусалим, Юдея, Самарія, Мала Азія, Європа, Рим). У Діяннях згадуються 95 різних людей, але лише декільком з них приділяється особлива увага. У перших трьох частинах книги домінує Петро Діяння 1 12 тут йдеться головно про місію серед євреїв (Єрусалим, Юдея, Самарія); в трьох наступних частинах більше розповідається про Павла та його місію серед язичників (Мала Азія, Європа, Рим) 13 28 глави Діянь. З інших відомих персонажів по іменах названі лише: у першій половині книги Стефан і Филип, у другій половині Варнава та Яків, брат Ісуса. Важливо, що із цих шести лідерів ранньої церкви тільки один (Петро) входив до числа первісних Дванадцяти[vi]. Св. Дух діяв з великою силою серед різних, часто мало відомих людей, які, однак, були раді відповісти на Його запрошення та діяння.
          Значення для нас.
          В Діяннях читаємо, що першою реакцією та відгуком на цю безпрецедентну подію, яким було Вознесіння, та яке і тепер насилу піддається опису, є поклоніння. Лука часто говорить про молитву перших християн. Після Вознесіння Ісуса, учні разом з Його матір'ю повертаються з Оливної гори в будинок, в якому були перед тим і повні радості починають молитися. Тому, сьогодні, коли ми не тільки читаємо Діяння, а й намагаємося слідувати за Ісусом, свідчити про Його володарювання над світом, через молитву і богослужіння, ми також можемо долучатися до цієї небесної реальності, радіти нею, знаходити в ній сили і, відповідно давати належну оцінку всьому, що нас оточує.
          Християнство це присутність, дар внутрішньої близькості Бога і доручення діяти, свідчачи про Ісуса Христа.[vii] Лука задумав й інший рівень прочитання Діянь. Він хоче щоб, ми самі стали учасниками цієї грандіозної історії. Почасти в цьому сенс «кінцівки», Діянь яка не зовсім кінцівка: розповідь триває, й ми, які живемо сьогодні в самій її гущавині! З цього моменту ми читаємо розповідь, продовжувати яку,  покликані самі аж до останніх днів нашого життя.
P.S. Коментар на Євангеліє празника Вознесіння ГНІХ є на цьому блозі за наступним посиланням:

[i] Рацінгер Й. (Венедикт XVI). Ісус з Назарету. Книга друга. Від в'їзду в Єрусалим до Воскресіння / Пер. з нім. -Жовква: Місіонер, 2011, 267268
[ii] Wright N. T. Acts for Everyone. Part 1, 1114
[iii]Johnson L. T., Living Jesus: learning the Heart of the Gospel, San Francisco, 1998, 167 – 168
[iv] Wright N. T. Acts for Everyone. Part 1. Chapters 1-12., London SPCK 2008, 3–4
[v] Wright N. T. Acts for Everyone. Part 1, 4
[vi] Metzger B. M. The New Testament: Its Background, Growth, and Content. Nashville Abingdon Press, 2003, 196-202
[vii] Рацінгер Й. (Венедикт XVI). Ісус з Назарету. Книга друга, 266

Немає коментарів:

Дописати коментар