І як Ісус відходив звідти, слідом за
ним пустилися два сліпці й кричали: «Помилуй нас, сину Давидів!» 28. І коли він
увійшов до хати, сліпці приступили до нього, а він спитав їх: «Чи віруєте, що я
можу це зробити?» - «Так, Господи!» - кажуть йому ті. 29. Тоді він доторкнувся
до їхніх очей, мовивши: «Нехай вам станеться за вашою вірою!» 30. І відкрились
їхні очі. Ісус же суворо наказав їм: «Глядіть, щоб ніхто не знав про це.» 31.
Та ті, вийшовши, розголосили про нього чутку по всій країні. 32. А як вони
виходили, приведено до нього німого, що був біснуватий. 33. Коли ж він вигнав
біса, німий почав говорити, і люди дивувалися, кажучи: «Ніколи щось таке не
об'являлося в Ізраїлі!» 34. Фарисеї ж говорили: «Він виганяє бісів князем
бісівським!» 35. Ісус обходив усі міста і села, навчаючи в їхніх синагогах,
проповідуючи Євангелію царства та вигоюючи всяку хворобу й недугу.
Текст
Євангелія від Матея розміщений в 9:27–35 містить в собі три тематичні одиниці:
розповідь про повернення зору сліпим (9:27–31), історію про зцілення німого
біснуватого чоловіка (9:32–34) та вірш 9:35, який виконує роль проміжного
підсумку діяльності Ісуса в розповіді євангелиста. Всі ці тексти тісно вплетені
в богословські лінії Євангелія та відіграють важливу роль у відкритті перед
читачем таїнства особи Христа, як рівно ж й спонукають, як до оцінки реакції
сучасників Ісуса на Його слова й діяння, так і до особистої відповіді на все
прочитане та почуте.
Обидва
чуда представлені вище, в контексті довшого наративу Мт 8:1–9:34, служать для євангелиста унаочненням сповнення
есхатологічного спасіння провіщеного пророком Ісаєю: «Тоді прозрять у сліпих очі, й у глухих вуха відтуляться» (Іс 35:5).
Трохи пізніше, коли Йоан Хреститель пошле до Ісуса делегацію учнів, які
спитають: «Ти той, що має прийти, чи
іншого маємо чекати?» (Мт 11:3), сам Ісус потвердить, що Його прихід та
діяльність є сповненням всього провіщеного Ісаєю: «Ідіть і сповістіть Йоана про те, що чуєте й бачите: Сліпі бачать і
криві ходять; прокажені очищуються і глухі чують; мертві воскресають і вбогим
проповідується Добра Новина. Щасливий,
хто через мене не спотикнеться» (Мт 11:4–6).
Якщо
сьогодні на Заході багато людей зазвичай знаходять максимум психологічні
пояснення для різних хворіб, то в стародавньому світі люди дивилися більш голістично
(цілісно) на зв'язок між фізичними та духовними реаліями.
Розповідь
про зцілення сліпих насичена термінами, які є дуже важливими для богослов’я
Матея. В Мт 9:27 сказано, що два сліпі послідували
(ηκολουθησαν – ikoluvtisan) за
Ісусом – в такий спосіб
євангелист розвиває тему учнівства. Цю ж ідею підтримує
звертання до Ісуса «Сину Давидів», та
висловлення віри сліпими в словах «Так
Господи».
Важливо мати на увазі, що для перших християн ця
розповідь була не тільки зображенням навернення когось з поза Церкви. Це була
Добра Новина і для самої Церкви, котра є т. зв. corpus mixtum (змішане тіло праведників та грішників), й в котрій
відтак духовна сліпота окремих її членів, на жаль, також має місце. Євангелист
однак засвідчує, що будь-яка сліпота та недуга завжди може бути зцілена, як
тільки «сліпий» чи просто духовно «недужий» християнин звертається з вірою до
Воскреслого Господа (пор. Мт 13:10–17; 16:5–12, 15–24).
Слід
звернути увагу й на наступний факт: якщо в Євангелії від Марка заборона Ісуса
розповідати про зцілення – це т. зв. Месіанська
таємниця (мала педагогічне значення: Ісусові йшлося про спростування
націоналістично-політичної інтерпретації месіанської гідності та місії Христа в
контексті якої від Нього сподівалися, що Він очолить боротьбу проти
язичників-римлян та переможе їх, в результаті чого Ізраїль стане могутнім
царством як колись в часи Давида та Соломона), то тут Матей підкреслює
важливість послуху до слів Ісуса (пор. Мт 7:24–27; 28:18–20) – послуху, який
також є ознакою учня.
Розповіддю
про зцілення німого біснуватого чоловіка (9:32–34) євангелист завершує довший
наратив (Мт 8–9) про чудесну діяльність Ісуса та демонструє кульмінацію віри та
невіри в середовищі Ізраїля: «…люди
дивувалися, кажучи: «Ніколи щось таке не об'являлося в Ізраїлі!». Фарисеї ж
говорили: «Він виганяє бісів князем
бісівським!» (Мт 9:33–34). Таким чином Матей дає зрозуміти, з якими
підозрами зустрінуться апостоли та їх наступники, коли вони почнуть свою місію.
Якщо навіть Ісус, – на думку тогочасної релігійної еліти, – не той, за кого
себе видає, то, що тоді можна говорити про його послідовників (пор. Мт 10:25: «Досить для учня, коли стане, як його
вчитель; а слуга - як його пан. Коли господаря назвали Велзевулом, то скільки
більше - його домашніх»?)
Слова
Ісуса «Нехай вам станеться за вашою
вірою!» (9:29) часто розуміють неправильно. Деякі навіть виводять з цього
ціле навчання про т. зв. «Євангеліє процвітання» (prosperity gospel або health-wealth gospel), котре
проголошує навчання, що Бог забере від нас усі хвороби та бідність, як тільки
ми матимемо достатньо віри. Насправді, тільки контекст бідь-якого вірша в
Біблії, визначає правильну інтерпретацію.
Ісус
наголошує сліпим, що їх віра у Його
здатність і бажання їх зцілити спонукала їх прийти й отримати чудесний дар.
Однак віра є тільки довірою
до Бога, який здатен учинити усе, але аж ніяк не тим, що ми хочемо, щоб Він
зробив.
Проміжний
підсумок діяльності Ісуса в Мт 9:35 свідчить, що не зважаючи на всі очорнення,
спротив та богохульство вчинені та висловлені супроти Нього, Він все ж не
відхилився від своєї місії: «Ісус обходив
усі міста і села, навчаючи в їхніх синагогах, проповідуючи Євангелію царства та
вигоюючи всяку хворобу й недугу».
Отже
у висновку маємо кілька основних реалій, які понині визначають наше життя: Ісус – якого визнаємо Господом; світ – який сьогодні, так само як і
тоді потребує Його втручання; ми –
які називаємо себе Його учнями і є послані Ним до цього світу (Мт 28:19). Жнива
є дуже великі (пор. Мт 9:37) – багато спраглих сердець чекають на Господа, який
через наше служіння хоче увійти в їх життя.
Чи
просимо «Господаря жнив, щоб вислав
робітників на свої жнива» (пор. Мт 9: 38) з такою ж самою ревністю й довірою,
як взивали до Ісуса євангельські сліпці (пор. Мт 9:27)? Чи самі, як учні, є
готові переносити очорнення і зневаги сповняючи Його місію? Чи наше
життя, довір’я, наш послух, як учнів до Ісуса, є настільки промовистими, що
світ навколо нас зможе побачити, почути, досвідчити та переконатися, що «Ісус Христос учора й сьогодні – той самий
навіки» (Євр 13:8) та що Він дійсно є «з
нами по всі дні аж до кінця віку» (Мт 28:20)?
Немає коментарів:
Дописати коментар