Текст Мт 17:1–9
По шістьох днях узяв Ісус Петра, Якова та Йоана, його брата, повів їх
окремо на високу гору 2. і переобразився перед ними: обличчя його засяяло, наче
сонце, а одежа побіліла, наче світло. 3. І ось з'явилися їм Мойсей та Ілля і з
ним розмовляли. 4. Озвавсь Петро й каже до Ісуса: «Господи, добре нам тут бути!
Як хочеш, розташую тут три намети: один для тебе, один для Мойсея і один для
Іллі.» 5. Він говорив іще, аж ось ясна хмара огорнула їх і з хмари стало чути
голос: «Це - мій улюблений Син, що я його вподобав: його слухайте.» 6. Почувши
це, учні впали обличчям до землі й злякались вельми. 7. Ісус же підійшов, доторкнувся
до них і каже: «Устаньте, не страхайтеся!» 8. Підвівши свої очі, вони не бачили
нікого крім самого Ісуса. 9. Коли ж сходили з гори, Ісус наказав їм: «Нікому не
розповідайте про це видіння аж поки Син Чоловічий не воскресне з мертвих.»
В Мт 16:28 Ісус каже: «Істинно кажу вам: Є деякі між тут присутніми, що не зазнають смерти, аж поки не побачать Сина Чоловічого, що йде у своєму Царстві». Відтак розповідь про Переображення стає свідченням Божественної слави Ісуса перед Його апостолами. Згадка про 6 днів може бути вказівкою на приготування до Переображення, котре відбувається на сьомий день, як також і відсиланням до подій з книги Виходу 24:15–18 (Вийшов Мойсей на гору, і хмара вкрила гору. 16. Слава Господня зійшла на Синай-гору, і хмара вкривала її шість днів. Сьомого дня кликнув він до Мойсея з-посеред хмари. 17. Поява ж слави Господньої була в очах синів Ізраїля мов пожираюче полум'я на верху гори. 18. Ввійшов Мойсей у хмару і вийшов на гору. І перебув Мойсей на горі сорок днів і сорок ночей).
В Мт 16:28 Ісус каже: «Істинно кажу вам: Є деякі між тут присутніми, що не зазнають смерти, аж поки не побачать Сина Чоловічого, що йде у своєму Царстві». Відтак розповідь про Переображення стає свідченням Божественної слави Ісуса перед Його апостолами. Згадка про 6 днів може бути вказівкою на приготування до Переображення, котре відбувається на сьомий день, як також і відсиланням до подій з книги Виходу 24:15–18 (Вийшов Мойсей на гору, і хмара вкрила гору. 16. Слава Господня зійшла на Синай-гору, і хмара вкривала її шість днів. Сьомого дня кликнув він до Мойсея з-посеред хмари. 17. Поява ж слави Господньої була в очах синів Ізраїля мов пожираюче полум'я на верху гори. 18. Ввійшов Мойсей у хмару і вийшов на гору. І перебув Мойсей на горі сорок днів і сорок ночей).
В контексті цієї важливої події Ісус черговий раз
приватно навчає своїх апостолів (пор. Мт 13:10–17; 15:21; 16:13; 17:1; 17:19
20:17) й тому Переображення перед ними дає їм своєрідний передсмак Його слави,
коли Він повернеться, щоб судити землю. Кілька наступних моментів стосовно цієї
унікальної події, потребують детальнішого роз'яснення.[i]
По-перше. Ісус є Господь, перед котрим всі інші, навіть
найбільш відомі герої віри, повинні схилити голови (16:28–17:3). Деякі дослідники Писання бачать в постатях
Мойсея та Іллі представників Закону та Пророків (дві перші частини Єврейської
Біблії); інші бачать в них провісників кінця, оскільки Біблія каже, що обоє –
Ілля (Мал 4:4–5) та пророк подібний
до Мойсея (Втор 18:15–19)
мали б повернутися. Сам Ісус після Переображення, каже учням, що Ілля вже
прийшов – йдеться про Йоана Хрестителя (Мт 17:12). Відтак апостоли та читачі
Матея, повинні розпізнати в Ісусі не просто нового Мойсея, але незрівнянно
більшого від усіх інших великих постатей Ізраїлю, включно з Соломоном і самим
Храмом (Мт 12:6, 42).
Не зважаючи на ясне свідчення Второзаконня 34:5–7, деякі сучасники Ісуса сумнівалися в смерті
Мойсея, сподіваючись, що його спіткала доля подібна до долі Іллі, котрий був
узятий на небо; деякі ж просто вважали, що його кончина мала бути принаймні якась
особлива – адже ж він був тим, на обличчі котрого сяяла Божа слава на Синаї (Вих
34:29–35). Так само як і
Мойсей, багато років пізніше, на тій самій горі, Ілля також сподобився
лицезріти Божу славу.
Тепер присутність обох старозавітних праведників та боговидців Мойсея
та Іллі в часі Преображення Ісуса вказує на те, що Ісус є незрівнянно більшим
від усіх пророків, з якими Його інколи порівнювали.
По-друге. Бог Отець хоче, щоб люди
слухали Ісуса та корились Йому так само
як перед Божим Законом (17:4–5). Петро глибоко вражений видінням Слави Ісуса
хоче збудувати на горі намети, щоб могти довше перебувати на горі. Його
пропозиція не має якогось особливого нав’язування до наметів, котрі євреї
будували в свято Кучок (євр. Суккот – дослівно озн. «шалаші», в котрих ізраїльтяни
жили після виходу з Єгипту, в часі подорожі пустелею). Однак тут є інша важлива
деталь. Слова «ясна хмара огорнула їх»
відлунюють до мови, котра вживається на означення єврейської доктрини Shekinah – Божої Присутності, головно маючи на увазі Божу присутність в Наметі/
Храмині в часі подорожі пустелею (Вих 40:34–38). Крім того, Бог з неба повторює слова, які Він проголосив у часі
хрещення Ісуса в Йордані (Мт 3:17), додаючи до них наказ про послух: «Це –
мій улюблений Син, що я його вподобав: його слухайте». Перша частина цієї фрази (вже раз висловлена
в часі Хрещення) є відлунням/ повторенням двох дуже важливих біблійних текстів:
Пс 2:7 (Оповіщу про постанову. Господь
сказав до мене: «Син мій єси ти, я породив тебе сьогодні) та Іс
42:1 (Ось мій Слуга, якого я підтримую,
мій вибраний, якого вподобало моє серце. Я поклав на нього дух мій: він сповістить
народам правду). Йдеться про те, що Ісус є центром любові Отця та Його
плану для історії; саме Ісус є остаточним провідником, котрий провадитиме переслідуваний
Божий народ в мирі та справедливості; тільки Ісус є Божим Сином, котрий є
слухняним, аж до смерті.
До цього
важливого твердження Небесний Отець додає наказ послуху Ісусові – «Його
слухайте» (Мт 17:5). З одного боку ці слова відлунюють до слів Мойсея у
Второзаконні 18:15 (Пророка з-поміж вас,
з твоїх братів, такого, як я, Господь, Бог твій, настановить тобі; його
маєте слухатися.), а з другого, беручи до уваги присутність того ж
Мойсея в часі Переображення Ісуса, вказують на незрівнянну вищість Того, до
послуху Котрому закликає Отець.
По-третє. Ісус не хизується своєю владою, але піклується (любить,
турбується) про своїх людей (17:6–8). Учні впали обличчям до землі та вельми
злякались (17:6) – такий спосіб
поведінки був звичною відповіддю людини на надприродне Одкровення. Ісус
натомість, як це Він робив не раз, долає бар’єри й виявляє своє добросердя
через дотик апостолів (17:7; пор. Мт 8:3, 15; 9:20, 25, 29).
Потім Ісус висловлює слова заспокоєння, властиві для божественних та
ангельських одкровень: «Устаньте, не страхайтеся» (17:7; пор. Мт 28:5, 10).
Вкінці, Божий спосіб діяння – це шлях
мучеництва не тільки для пророків, але й для самого Месії (17:9–13). Хоча
уривок недільного читання закінчується на 9-му вірші, для кращого розуміння
значення уривку, слід прочитати настпних кілька віршів:
Коли ж сходили з гори, Ісус наказав їм:
«Нікому не розповідайте про це видіння аж поки Син Чоловічий не воскресне з
мертвих.» 10. Учні його тоді спитали його: «Чому то книжники кажуть, що спершу
Ілля має прибути?» 11. Він відповів їм: «Ілля прийде й усе приведе доладу. 12.
Проте, кажу вам, що Ілля вже прийшов, та вони його не пізнали, а вчинили з ним,
що хотіли. Так і Син Чоловічий має від них постраждати.» 13. І збагнули тоді
учні, що він їм говорив про Йоана Христителя.
Про
ототожнення Іллі з Йоаном Хрестителем, вже було згадано вище. Дуже важливо однак
звернути увагу на значення Ісусових слів
присутніх у Мт 17:9–13
в контексті розповідей про Страсті. Усвідомлення цього зв’язку уможливить не тільки
правильне розуміння значення Переображення Ісуса в контексті цілого Євангелія,
але й допоможе нам ефективніше використовувати знаки Божої присутності з нашого
життя (сьогодні чи в минулому) в ситуаціях, де здаватиметься, що ми полишені
самі на себе.
«Фактично,
розповідь про Преображення Господнє є паралеллю і контрастом з подією розп'яття
Ісуса (Мт 27:33–54). Якщо ви розмірковуєте над однією з цих подій, то
іншу теж слід тримати в пам'яті як її своєрідний фон. На горі Тавор Ісус постає
у своїй величі і славі, а на пагорбі Голгота – в стражданнях і
смерті. Тут Його одежа світиться, а там вона буде з Нього зірвана й віддана
римським солдатам. Тут поруч з Христом стоять двоє найбільших постатей Ізраїлю – Мойсей та Ілля,
які символізують Закон і Пророків; там Ісус буде висіти на хресті між двома
розбійниками, що символізують моральне падіння Ізраїлю. Тут на землі лежить
тінь від легкої хмари, а там морок огортає землю. Тут Петро перебуває в захопленні
від прекрасного видіння, а там він же ж ховається від ганьби, тричі відрікшись
від Христа. Тут сам Бог оголошує, що Ісус – Його улюблений
Син, а там тільки язичницький солдат визнає, що розп'ятий Ісус дійсно був Сином
Бога. Те, що станеться на вершині пагорба, пояснює те, що відбувалося на
вершині гори, і навпаки. Можливо, для кращого розуміння Євангелія необхідно
представити ці дві картини одночасно, порівняти їх. Вчімся бачити славу в
хресті, а тінь хреста – в сяйві слави; це дозволить нам почати поєднувати
радість і сльози Бога, поки ще прихованого хмарами, – Бога, який дає
себе пізнати в таєнственній особі Ісуса».[ii]
[i] Деякі думки в цих роздумах основані на C. S. Keener, The Gospel of Matthew: A Socio-Rhetorical
Commentary . Grand Rapids, MI;
Cambridge, U.K.: Wm. B. Eerdmans Publishing Co. 2009, pp. 132–135;
436–440
[ii] Tom Wright, Matthew
for Everyone Part 2: Pt. 2 (New Testament for Everyone) SPCK. Kindle
Edition. p.14–15
Немає коментарів:
Дописати коментар