1.
Текст Рм 2:1–16
1
. Ось чому немає тобі оправдання, хто б ти не був, о чоловіче, що судиш; бо в
чому судиш іншого, ти сам себе засуджуєш: чиниш бо те саме, що судиш; 2 . ми ж
знаємо, що суд Божий відбувається по правді на тих, що таке чинять. 3 . Чи
думаєш про те, о чоловіче, - який судиш тих, що таке чинять, а сам таке робиш,
- що ти суду Божого уникнеш? 4 . Або погорджуєш багатством його доброти,
поблажливости і довготерпеливости, не знаючи, що Божа доброта тебе веде до
покаяння? 5 . Та ти жорстокістю твоєю і нерозкаяністю серця збираєш гнів на
себе в день гніву, коли об'явиться правдивий суд Бога, 6 . що віддасть кожному
за його вчинками: 7 . тим, що витривалістю в добрім ділі шукають слави, чести і
нетління - життя вічне; 8 . а сварливим та неслухняним правді, але слухняним
кривді - гнів та обурення. 9 . Горе й утиск на всяку душу людську, що чинить
зло: на юдея перше, потім грека; 10 . слава ж і честь, і мир усякому, хто
чинить добро: юдеєві перше, а потім грекові, 11 . бо Бог не вважає на особу. 12
. Бо ті, що згрішили поза законом, поза законом і згинуть; а ті, що згрішили
під законом, будуть суджені законом. 13 . Бо не слухачі закону справедливі
перед Богом, а виконавці закону оправдаються. 14 . Бо коли погани, що не мають
закону, з природи виконують те, що законне, вони, не мавши закону, самі собі
закон; 15 . вони виявляють діло закону, написане в їхніх серцях, як свідчить їм
їхнє сумління і думки, то засуджуючи їх, то оправдуючи, - 16 . в день, коли
Бог, згідно з моєю Євангелією, судитиме тайні вчинки людей через Ісуса Христа.
2.
Контекст уривку та основні ідеї послання до Римлян.
В цих днях в часі Св. Літургії читаємо послання Св.
апостола Павла до Римлян. Вважається, що це послання є своєрідним богословським
заповітом великого апостола, й водночас
доволі складне для розуміння, особливо, для тих хто не має спеціальної
біблійної підготовки. Для того, щоб прояснити значення цього унікального
послання, нижче, перед коротким аналізом уривку, який читається в цю неділю (Рм
2:10-16), подаю стислий вступ, який служитиме ключем до головних ідей послання
до Римлян.